Obiectivele interviului:

– explicarea modului în care cadrele didactice debutante din învățământul preșcolar percep stresul profesional prin experiențele trăite în unitatea de învățământ, precum și consecințele acestuia;

– reliefarea modului în care cadrele didactice debutante din învățământul preșcolar reuşesc să identifice situaţiile de stres, să le conștientizeze şi să aplice strategii eficiente de combatere a stresului;

– înțelegerea în profunzime a perspectivelor participantelor asupra importanței managementului stresului în activitatea profesională;

Date factuale

▪ Nume:

▪ Genul:

▪ Vârsta:

▪ Profesia:

▪ Statut profesional:

▪ Vechime:

▪ Mediul:

▪ Tipul grădiniței:

▪ Grupa/ Număr de copii la grupă înscriși/ Ferecvența zilnică aprox.:

Subtemele abordate: percepția generală asupra condițiilor de lucru; percepția asupra debutului la locul de muncă; percepția asupra profesiei; percepția asupra factorilor de stres profesional; percepția asupra efectelor stresului profesional; importanța managementului stresului profesional pentru cadrele didactice debutante; evoluția în plan profesional;

Consemnul deschide interacțiunea: se comunică succint tema interviului, perspectiva din care participantul este solicitat să intervină (ca profesor debutant angajat), impotanța cercetării. Furnizarea de informații cu privire la modalitatea de desfășurare a interviului este economicoasă. Se reamintește de acordul de înregistrare a interviului

 

  1. Întrebări introductive
  2. Aş vrea să-mi povestești câte ceva despre activitatea pe care o desfășori într-o zi obișnuită la grădiniță, în prezent.

Răspuns:

  1. Ce îți mai amintești din prima zi de grădiniță când ai pășit în fața copiilor în calitate de cadru didactic? Ai putea să realizezi un “autoportret” al trăirilor din acea zi?

Răspuns:

  1. Percepția asupra profesiei
  2. Te rog să-mi vorbești despre formarea ta profesională. Care sunt punctele tale forte?

Răspuns:

  1. Cum se reflectă practica pedagogică din timpul școlii de profil în activitatea educațională de la grupă? Te rog să te gândești la situații concrete.

Răspuns:

  1. După părerea ta, care sunt cele mai dificile şi mai incitante aspecte ale postului tău? Argumentează răspunsul.

Răspuns:

III. Percepția asupra factorilor de stres profesional

  1. Este probat de către cercetători faptul că meseria de cadru didactic se află în topul celor mai stresante profesii. Ce îmi poți spune despre stres la locul tău de muncă?

Răspuns:

  1. Imaginează-ți o discuție cu un mentor care ar fi dispus să te susțină în activitatea ta profesională, la început de drum. Despre ce ai dori să-i vorbești?

Răspuns:

  1. Exisă situații când cerințele de la locul de muncă te depășeasc provocându-ți o stare de stres mai acută decât de obicei? Îmi poti da niște exemple?

Răspuns:

  1. Percepția asupra efectelor stresului profesional;
  2. Cum se manifestă stresul pentru tine? Ce simți în momentele acelea?

Răspuns:

  1. Ai putea să-mi vorbești mai mult despre relațiile cu copiii atunci când te domină stresul?

Răspuns:

  1. Cum i-ai descrie pe colegii tăi în perioadele suprasolicitante de la serviciu? Dar ei pe tine? Ar fi binevenite câteva exemple.

Răspuns:

  1. Importanța managementului stresului profesional pentru cadrele didactice debutante
  2. Cum faci față stresului de la grădiniță?

Răspuns:

  1. Îmi poți vorbi despre activități sau ritualuri pe care le faci pentru a reveni la starea de bine după o perioadă de stres trăită la serviciu?

Răspuns:

  1. Poți să-mi dai exemple de câteva programe speciale de prevenire și combatere a stresului pe care le cunoști? Te rog să- mi faci o prezentare mai detaliată.

Răspuns:

  1. De ce crezi că e important să nu ignori stresul la locul de muncă? Argumentează.

Răspuns:

  1. Evoluția în plan profesional
  2. Te rog să-mi relatezi două-trei experiențe stresante din profesia ta pe care le-ai depășit cu succes, stresul fiind un factor motivațional?

Răspuns:

ta în profesie în următorii 5 ani?

Răspuns:

 

Bibliografie:

  1. Băban, A. (1998). Stres si personalitate. Cluj-Napoca: Editura Presa Universitară Clujeană.
  2. Bodin, Luc. (2019). Scapă de stres! Cum să-ți recapeți controlul asupra vieții tale. București: For You.
  3. Bogathy, Z. (2007). Manual de tehnici și metode în psihologia muncii și organizațională. Iasi: Editura Polirom.